Po pierwsze – internetowe bezpieczeństwo

Łukasz Michalik

Jednym z czołowych zagrożeń związanych z cyberbezpieczeństwem są ataki wymierzone w użytkowników smartfonów. Odpowiedzią na to wyzwanie są usługi Plusa, funkcjonujące niczym specjalistyczna agencja ochrony: zapewniają bezpieczeństwo dzięki rozwiązaniom, które działają w tle i eliminują zagrożenia bez angażowania uwagi użytkowników.

Cyfrowe zagrożenia przeszły długą drogę. Zjawisko, które zaczęło się kilkadziesiąt lat temu od zabaw hakerów, łamiących zabezpieczenia i tworzących pierwsze wirusy, z czasem ewoluowało. Obecnie ma postać globalnego, przestępczego biznesu, nastawionego na zysk i bezwzględnie korzystającego z wszelkich wykrytych niedoskonałości oprogramowania i sprzętu.

Jednym z kluczowych celów ataków stały się smartfony, stanowiące dla wielu użytkowników centrum aktywności związanej z wieloma dziedzinami życia, obsługujące nasze finanse, relacje z otoczeniem, mobilność czy zdrowie. W rezultacie aż 78 proc. Polaków doświadczyło prób wyłudzenia danych, a w ciągu każdej minuty dochodzi do 15 prób różnego rodzaju włamań.

Cyberzagrożenia

Lista zagrożeń jest długa. Na nasze dane i pieniądze czyha malware – złośliwe oprogramowanie pozwalające na śledzenie naszej aktywności, wykradanie danych czy zdalną kontrolę nad urządzeniem. Nie mniejszym zagrożeniem są ataki phishingowe, jako kanał ataku wykorzystujące wiadomości tekstowe, maile, różne komunikatory, powiadomienia czy nawet rozmowy głosowe.

Użytkownicy komputerów i smartfonów są ponadto celem dla ataków ransomware, których rolą jest zaszyfrowanie danych i żądanie okupu za ich odblokowanie. Cyberprzestępcy usiłują także – różnymi metodami – uzyskać dostęp do przesyłanych siecią komórkową kodów weryfikacyjnych do różnych usług.

Źródło: Adobe Stock.

Ochrona Internetu

Odpowiedzią na te wyzwania jest usługa Plusa o nazwie Ochrona Internetu, oferowana w trzech wariantach. Wariant Standard, dostępny już za 5 zł miesięcznie, to ochrona działająca na poziomie sieci telekomunikacyjnej. Oznacza to, że – aby chronić się przed zagrożeniami – nie musimy niczego instalować, wystarczy aktywować usługę.

W rezultacie nasza ochrona działa wszędzie tam, gdzie jest nasz numer i karta SIM lub eSIM. Usługa funkcjonuje niczym niewidzialny ochroniarz – w tle, bez angażowania uwagi użytkownika. Efektem jej działania jest m.in. blokada stron i adresów internetowych, gdzie występuje złośliwe oprogramowanie, albo witryn służących do wyłudzania danych.

Ta sama usługa w wariancie Premium (od 10 zł/mies.) oferuje trzy licencje do aplikacji Ochrona Internetu na urządzeniach (jak smartfon, tablet czy komputer), co powinno zaspokoić potrzeby nawet bardzo aktywnego użytkownika sieci. Ochrona Internetu Premium nie tylko chroni przed szkodliwym oprogramowaniem, ale w razie potrzeby blokuje niebezpieczne witryny, a także monitoruje ewentualne wycieki naszych danych.

Usługa pozwala ponadto na wprowadzenie reguł rodzinnych, nie tylko filtrujących dostępne online treści, ale ograniczających czas korzystania z urządzenia. Przydatnym dodatkiem jest Skarbiec Haseł, pozwalający na generowanie bezpiecznych haseł i gromadzenie danych dostępowych do różnych serwisów i usług.

Wśród wartych wspomnienia cech usługi jest także kontrola prawdziwości odwiedzanych stron bankowych czy ostrzeganie przed sieciami Wi-Fi stanowiącymi zagrożenie.

W wariancie Ultra Ochrona Internetu oprócz automatycznej ochrony sieciowej pozwala na podpięcie aż pięciu różnych urządzeń. Dostępna od 15 zł miesięcznie usługa oferuje możliwość konsultacji z ekspertem specjalizującym się w cyberbezpieczeństwie.

Źródło: Adobe Stock.

Zalety eSIM

Wartą uwagi w kontekście Ochrony Internetu opcją jest możliwość skorzystania z dodatkowej karty eSIM, pozwalającej na działanie naszych urządzeń w ramach jednego numeru telefonu – możemy aktywować ją nie tylko na smartfonie, ale również na smartwatchu.

W sumie możemy uruchomić aż pięć dodatkowych kart eSIM z tym samym numerem telefonu, płacąc za jedną10 zł i – w połączeniu z Ochroną Internetu – chroniąc w ten sposób nasze dodatkowe urządzenia.

Dobre praktyki

Niezależnie od ochrony zapewnianej przez usługę Plusa warto pamiętać o elementarnych zasadach bezpieczeństwa. Należą do nich m.in. regularne aktualizacje systemu czy pobieranie aplikacji tylko z wiarygodnych źródeł.

W przypadku wielu usług, poza stosowaniem silnych haseł, ważna jest możliwość aktywacji wieloskładnikowego uwierzytelniania, zapewniającego bezpieczeństwo nawet wówczas, gdy nasze dane wpadną w niepowołane ręce.

Do dobrych praktyk zalicza się również szyfrowanie danych, które utrudnia ich wykorzystanie w przypadku utraty urządzenia. Warto regularnie weryfikować i w razie potrzeby ograniczać uprawnienia aplikacji, pozostawiając tylko te, które faktycznie są niezbędne do ich poprawnego działania.

Źródło: Adobe Stock.